snurrigtdotcom

A great WordPress.com site

Demokratins nya ansikte.

Som ni kanske vet så hade SR P1 igår efter kl 17 en ”debatt” om feminism där man hade som gäster Ivar Arpi, ledarskribent i SvD och Inti Chavéz Peréz som är expert i regeringens utredningsgrupp om mansrollen. Jämställdhetsminister Maria Arnholms liberalfeministiska projekt. (Genom ett felslag lyckades jag skriva jämställdhetsmonstret! Freudianskt? Jag försäkrar det ligger i alla fall ingen som helst sexuell baktanke i detta. Som ni kan se så korrigerade jag felslaget.)

I den debatt som de facto uppstod överraskades jag av en sak. Nämligen att Ivar Arpi nämnde extremfeminismen och dess avarter med Maria Sveland som exempel på förövare och Pelle Billing och Pär Ström som offer. Arpi sade en hel del annat övervägt och bra förutom detta. Det slog mig emellertid att det var väldigt modigt av Ivar Arpi att framhålla dessa namn som han gjorde. Att i ett sådant här sammanhang nämna de båda herrarna måste ha varit fyllt med ångest. Vissa tokdebattörer jämställer ju de båda med Anders Breivik och dennes fruktansvärda brott.

Peréz håller med och tillflikar att de som diskuterar feminism idag på de forum som står till buds för oss vanliga människor är en okunniga om feminism. (Jag tänker då på Lady Dahmer, Fanny Åström, Hannah Lemoine, Nina Ruthström. Kan han mena dessa feminister?) Han beskriver genuskunskapen som mycket svår att få fullt grepp om och väldigt få har läst och förstått tillräckligt mycket för att kunna debattera.

Jag tänker då på och får associationer till kvantmekaniken. En jämförelse att göra kanske? Det är inte många som kan ge sig in i den diskussionen. Det är väl samma sak med feminismen? Ja om det nu hade varit så att forskare inom kvantmekanikens område påtvingat oss ett sätt att agera så att det överensstämmer med kvantmekanikens idé. Känns det så? Nä, inte alls! Men genusforskningen i Inti Chavéz Peréz tappning går ut på det. Att  människors (läs mäns) genetiskt och epigenetiskt nedärvda uttryck skall tvångsförändras på vetenskapliga grunder som är högst tvivelaktiga eftersom de utgår från lösa teorier som ”bevisas”.

Jag har haft en tidigare twitterdiskussion med Inti Chavéz Peréz (han blir ICP från nu!) där han påpekar faktum att ett sådant system inte kan diskuteras och inte skall föreläggas ens riksdagen! Inte ens riksdagen? Det får inte debatteras i stugorna eftersom vi tänker fel och det får inte vara föremål för en parlamentarisk diskussion heller. Det skall bara implementeras över våra huvuden.

Ivar Arpi, kunde du inte åtminstone ha frågat regeringsexperten ICP om hans syn på detta?

Samtidigt som ICP intar en totalitär och odemokratisk hållning till den feminismen som bara(?) han kan och som han vill skall implementeras i alla aspekter av vårt liv, så har han mage att säga: Jamen, feminismen jobbar visst med mansfrågor. Feminismen jobbar med frågor som skall skapa förbättringar för män! Javisst, om du är dum nog att tro att alla män behöver en korrigering eftersom det finns män som är våldsverkare.

Är det jämställdhetsministerns avsikt att hela projektet skall fullföljas utan diskussion och sedan implementeras genom statliga verk som exempelvis skolverket? Var blev den liberala tanken av i Folkpartiet? Eller är det bara opportunism som gäller? Man brukar skälla politiker för vara populistiska i stället för opportuna. Men populistisk avser en politik som tillfredsställer populasen, med opportunism vill man låsa upp de stängda dörrarna och komma in i kotteriets salonger. Därför!

Single Post Navigation

10 thoughts on “Demokratins nya ansikte.

  1. Jonte on said:

    Shit, kan du länka till den där twitterdiskussionen? Det låter ju som ett rent machiavelliskt resonemang av Inti

    Gilla

    • Det är ganska länge sedan, tyvärr. Den sitter i huvudet på mig och jag associerar genast när jag hör ICP tala. Framförallt när han säger som han gör i debatten i går att feminism är för svårt för vanligt folk.
      Jag har hört honom tidigare säga ”läs på, gör om, gör rätt” i en diskussion med Bob Hansson. Han bortser alltså helst från synpunkter från folk som inte är pålästa nog.
      Jag skall se om jag hittar tweetsen, hur gör man för att gå långt bak i tiden?
      Men testa själv, ICP är inte svår att få tag på vilket hittills varit positivt.

      Gilla

    • Jag har äntligen blivit klok på hur man vaskar fram i Twitterarkivet men klarrar bara av den ena sidan av diskussionen. Min egen alltså. Sedan får man fantisera på vilka fraser jag svarar. Men det rör sig om ICPs recension av Pär Ströms senaste bok som han (ICP) vägrade att läsa! Sedan hur man måste lita till de forskningsresultat som kommer från universiteten samt en jämförelse med fetma-forskningen.

      Jag klarar inte av att lägga in bilderna här utan gör det på ett eget inlägg.

      Gilla

  2. Pingback: Vi gillar inte svensk sexism « Toklandet

  3. Markus on said:

    ”Framförallt när han säger som han gör i debatten i går att feminism är för svårt för vanligt folk.”

    Det enda jag satt och tänkte på när han började babbla om hur svår att förstå jämställdhetsdebatten är att det lät som det handlade om raketforskning och att just nu sitter faktiskt folk ute i stugorna och pular på sina egna raketer att försöka åka till månen med (vilket man inte borde göra då det är farligt).

    Gilla

  4. Pelle2 on said:

    Snacka om att sätta sig på sina höga hästar. Det är bara han och förmodligen ”genusforskarna” som vet vad feminism är och det han som skall bestämma hur vi män skall förändras.
    Detta är också mannen som deltog i heterohatets dag och han skall bestämmaa hur den stora majoriteten av heterosexuella människor skall leva och förändras.
    Jag spyr !

    Kan säga att jag faktiskt skrev till Maria Arnholm och frågade om hur de kunde utse en hatare av män till en mansutredning. Då fick jag ett ickesvar tillbaka från en tjänsteman som sa att de hade fullt förtroende för Chavez Perez. Jag skickade därför tillbaka ett svar och frågade i detta i vilket annat sammanhang regeringen skulle utse en hatare som expert ? Jag har fortfarande inte fått något svar på det och kommer troligen aldrig att få det. Det går ju inte att försvara.
    Chavez Perez fick väl uppdraget för att han är en första eller andra generationens invandrare med de rätta feministiska åsikterna …

    Gilla

  5. Vi feminister vet bäst. Ni medborgare ska hålla tyst och göra som vi säger.

    Gilla

  6. rebecka on said:

    Hade velat höra denna debatt. Ivar Arpi är en av mina favoriter som jag relativt nyligen upptäckt. Det bsr definitivt modigt av honom att nämna dessa namn vilket med tanke på vad de står för är oerhört skrämmande. ..

    Gilla

  7. Pingback: Twitterarkivet. | snurrigtdotcom

  8. Pingback: Men on Strike – Del 2 Herrklubbar förbjudna, Damförbund tillåtna | Aktivarum

Kommentera

