snurrigtdotcom

A great WordPress.com site

Den retoriska lögnen.

Den retoriska lögnen,vad är det? Många skulle vilja säga att det är när retoriken övergår i propaganda. Men jag undrar jag, propagandan kan vara bra mycket mer subtil än en ren lögn. Propagandan syftar ju till att försköna det egna och demonisera det andra.

Jag har med ganska stor förvåning och med ibland inte så lite förundran sett att i debatten om feminism har man på den ena sidan för vana att citera motståndaren och sedan polemisera mot citatet. Om ni till exempel tittar på genusdebatten.se och aktivarum.wordpress.com så kan ni betrakta en omfattande behandling av debatten på just detta vis. Jag har varit tveksam till metoden eftersom jag tycker det blir väldigt mycket upprepning. En andra tanke har slagit mig och min uppfattning blir istället denna:

Det är sällan som vi får en polär betraktelse av en debatt. Endast den ena sidan, den sidan som för tillfället har ordet, kan yttra sig. Denne tar då till knepet att påstå att meningsmotståndaren har yttrat sig på ett särskilt sätt och kan därmed med kraft avgiva sina argument mot det förment påstådda. Jag har sett detta utnyttjas flera gånger av olika skribenter, framförallt skribenter på de stora drakarnas kulturredaktioner. Eftersom de som det polemiseras emot inte får utrymme i media att försvara sig, blir denna typ av diskussion ett rent övergrepp. Jag kan se vissa redaktörers skadeglada leende när de på ett ohederligt sätt får möjlighet att sätta dit en meningsmotståndare. Men ohederligt är det och jag tror man kan beskylla svag begåvning för tilltaget. En del människor har nämligen inte möjlighet att växa sig stora om inte alla andra förminskas.

Nu skall jag ta till samma metod och vällustigt känna oärligheten krypa i mig. Samtidigt skall jag försöka sätta mig in i redaktörernas känsla när de får möjlighet att ge en känga till någon. Nä förresten, inte oärligheten för oärlig är jag inte men ohederlig i värsta fall om nu detta kan frammana sådana känslor.

De mest utsatta jag vet, dessutom de enda som uppgett att de lämnat debatten på grund av trakasserier och mobbing, är Pelle Billing och Pär Ström. Det finns mycket nämnt om dessa, framförallt nu ett halvår efter deras utträde ur debatten, saker som man med lätthet kan konstatera inte kommer från deras mun. Men övergreppen startade långt tidigare.

När Pär Stöms bok Mansförbjudet utkom, gjorde Inti Chavéz Peréz en recension av skribenten och deklarerade samtidigt stolt att han inte läst boken. Denna skribent, ehuru vid flera tillfällen med idéer och åsikter som jag anser vara mycket bra, anser uppenbarligen att debatt med andra än de som tycker som honom är bortkastad. Han behöver inte säga det men jag vet, han är stor anhängare av den totalitära staten.

Vi har två liberala debattörer som tidvis tillhandahåller ohederliga stick. Den ena Ann Heberlein, som jag med stor behållning läst mycket av, både böcker och artiklar, har tidvis en attityd som visar att hon måste hata någon och helst skada någon. Då kommer den här typen av retorik. Den andra är Sydsvenskans politiske redaktör Heidi Avellan som har benämnt sig själv som liberal, och som utan vidare nämner exempelvis Pär Ström med tilldelade åsikter.

Gemensamt för dessa båda skribenter är att deras skriftliga alster antyder starkt att de har ingen som helst susning om vad som varit Billings eller Ströms åsikter. Liksom hos Inti Chavéz Peréz räcker det med en lögn, de kommer ändå att skapa poäng där så var ämnat.

Ni ser själv att detta var exempel på goda, välvilliga skribenter som ändå tog till den retoriska lögnen som grepp för att ställa sig i god dager hos någon, jag vet inte vem. Benevolensen övertrumfar i alla fall malicen i dessa båda fall.

Då tittar vi på några riktiga maliciöst anstrukna exempel. Dessa exempel fabulerar inte alls något om meningsmotståndares uttryckta åsikter. De förklarar frankt att de inte har för avsikt att ta del av dessa åsikter utan gör sin bedömning helt i renons av sådan information. För dessa är det superviktigt med vem. Inte vad. De vägrar ta debatten.

I detta gäng ingår hela Aftonbladets kulturredaktion med Åsa Linderborg i spetsen. Även Ali Esbati och kommunisten Kawa Zolfagary ingår häruti detta gäng. Mera förståeligt då dessa tycker att debatt med skilda åsikter inte passar in i deras form av demokrati.

Sedan har vi den okränkbara mytomanen Maria Sveland, som sanningsenligt berättar om hot och hat hon har fått, (ingen skall betvivla detta) men ljuger gränslöst när hon berättar om Billing, Ström och andra som hon benämner som kvinnohatare. Här har vi inte begåvningen som hos Heberlein, men ingen annan blir ursäktad för aggressivitet och lögn på grund av sådan brist.

En person som kommit in i korselden från Maria Sveland och hennes tillskyndare är journalisten Janne Josefsson. En person som blivit ifrågasatt på många håll men alltid kunna gå rakryggad. Hans inställning att man måste också lyssna till stollarna (tack för det Janne!) borde vara generisk. Inte den inställning som gör kotterierna så tydliga för alla utom för dem som ingår. Det finns en intern ryggdunkningskultur som gör att de som avviker bara vågar göra det lite lite grand. I alla fall på de större tidningarna. Jag skall tydligt och villigt poängtera att det finns skribenter ute på lokala tidningar som har en helt annan inställning till kotterierna och framförallt till sanningen än Åsa Linderborg som därmed får ge malicen ett ansikte.

Jag måste, utan att namnge någon, nämna alla de många bloggare som upplåter sina kommentarsfält på ett välvilligt sätt. Ingen skugga över dessa även om en del är direkt stolliga i sina verklighetsfrämmande åsikter.

Här sitter en, ha de bra!

 

 

Single Post Navigation

Kommentera

