snurrigtdotcom

A great WordPress.com site

En begäran i all ödmjukhet om förklaring.

Som nyfiken medborgare förstår jag att vi står inför en omvälvande omformning av de normer som de patriarkala strukturerna har pådyvlat folk och som i sin tur har åstadkommit den underordning av kvinnor som vi så brett kämpar för att få bort. Med vissa självutnämnda undantag lever vi män enligt en mansnorm som visat sig vara skadlig för samhället.

Inom politiken, framförallt inom den del som omfattar samtliga riksdagspartier utom Sverigedemokraterna, förefaller det finnas stark konsensus hur problem som rör kvinnors utsatthet ser ut. Man har identifierat orsakerna till den underordning kvinnor befinner sig i och den våldsutsatthet som blivit norm i dagens samhälle. Vi har enligt politikerna en mansnorm som spårat ur och lagt grunden till den våldtäktskultur som råder i riket. Att grovt våld mot kvinnor och våldtäktsfall har minskat enligt tillgänglig statistik påverkar inte detta omdöme.
Härvidlag tror jag det finns en gemensam övertygelse i samband och orsak. Partier och departement matas med dubiösa forskningsresultat som inkluderar termer som patriarkat, könsmaktsordning och mansnorm.
Nu uppstår den fråga som kan avgöra hur valresultatet kommer att utfalla.
Den som påstår att dagens män måste förändra sig måste först peka ut männen om det inte är så att det gäller alla män. Alltså även dessa som kallar sig för feminister! Sedan måste dessa män få en diagnos vad som är bristen i deras beteende. Och slutligen måste det antagas ett konkret förslag hur en förändring av männen och borttagande av denna brist skall åstadkommas. Vilken tvångsmetod skall vidtagas för att inordna män i den nya ordningen? Hur skall vi konstruera den nya mannen?
Om det varit 1976 och inte 2013 skulle retoriken kunna vara Pol Pots och Kmehr Rouge och platsen varit Kampuchea. Ytterligare en skillnad finns och det är att det då inte bara gällde män utan hela befolkningen.

Och detta ställer alltså de borgerliga partierna sig bakom! Vänligen lämna en förklaring! Gudrun Schyman står redan på barrikaden jämte alla sina systrar och ropar att nu är det minsann dags, det har gått alldeles för långt och nu måste det göras något! Tycker Fredrik Reinfeldt och Alliansen likadant? Vad är det då som måste göras?
Ja, så enkelt skulle en fråga kunna formuleras. Eller hur?

Single Post Navigation

20 thoughts on “En begäran i all ödmjukhet om förklaring.

  1. KDU är de enda av borgarna som inte köper detta vansinne. Min röst kommer att läggas på Sara Skyttedal & Co.

    Gilla

  2. Partierna är skräckslagna inför frågan för de vet inte hur folket bedömer den. De flesta i valmanskåren har nämligen ingen ingen större vetskap om vad som pågår. Politikerna går helt och hållet efter den snäva diskussionen som finns på tidningsredaktionerna och hoppas på att den speglar verkligheten. Därför kan det vara nödvändigt med en rak fråga, ”vilken åtgärd måste tas, anser ni, för att förändra mansrollen i Sverige så att påstådda övergrepp mot kvinnor stoppas?”. Men man måste redogöra för vad man menar för att i möjligaste mån undvika flum.
    Jag har inte sett något avståndstagande från KDUs sida men det vore intressant om det var så. Å andra sidan så brukar ungdomsförbunden vara mer radikala än moderpartiet och kanske verkar som testpilot för vissa frågor.

    Gilla

  3. Anders Senior on said:

    Bra skrivet!

    Gilla

  4. Anders Senior on said:

    Är det ok om jag plankar det mesta av denna och sätter ihop en fråga av det?
    Tänkte maila den till några politiker……

    Gilla

    • Såklart, det hedrar mig!
      Tar du del av debatten på Genusdebatten.se?

      Gilla

      • Anders Senior on said:

        Ja, jag såg att du skrivit den även där.
        Jag skall försöka få ihop en lista med relevanta frågor till politikerna, och sedan publicera svaren på genusdebatten så att man själv kan ta ställning till svaren…

        Frågan är om man skall ta frågorna i omgångar eller samla ihop många.
        Jag tror det blir bättre svar om man portionerar ut dem en och en, så det får nog bli i omgångar…..

        Gilla

        • Jag är övertygad att man skall prioritera frågorna även om det finns många som är högst relevanta. Det som oroar mig mest är hur man skall tvinga fram en ny man genom ett politiskt Alexanderhugg!

          Gilla

  5. Pelle2 on said:

    Jag är inte säker på att jag vill veta svaret på dina frågor och jag vill ännu mindre påtvingas en lösning av de som påstår att jag som man ingår i en förtryckar- och våldtäktskultur. Är det någon som förtrycks och spottas på idag så är det ju den medelålders,vita,svenska,heterosexuella mannen.

    Bra inlägg dock 🙂

    Gilla

    • Tack!
      Det är viktigt att man blir varse de åtgärder som planeras eftersom dessa inte tycks styras av demokratiska regler utan av helt andra metoder.

      Gilla

    • Anders Senior on said:

      Pelle, jag tänkte politikernas svar kunde ge ett beslutsstöd åt oss män när det är dags att gå och rösta.

      Nu skiter jag nämligen högaktningsfullt i vänster och höger, ekonomisk politik och flyktingpolitik, nu är det dags att rösta bort feminismen, det känns viktigast för mig!

      Gilla

  6. Martin on said:

    Tycker det var helt suveränt skrivet. Jävligt bra rent ut sagt :-)Vänder mig dock mot en grej Anders senior skrev ”nu är det dags att rösta bort feminismen”. Varför ska den bort? Tycker det är grymt tråkigt att de här attans radikalfeministerna tillåts skita ned för de sanna feministerna. Nu är jag inte religiös men det där är samma sak som att säga bort med religionen bara för att det finns extrema idioter inom detta precis som de som skitar ned feminismen. Jag har inget som helst till övers för de extrema inom något överhuvudtaget. Den sanna feminismen har dock gjort jävligt mycket gott. Hade Anders sagt ned med radikalfeministerna hade jag varit den första som skrivit under 🙂 Feminismen var och är en kamp för lika rättighet och värde. Extremfeminismen är ett hat mot mannen och ingenting annat.

    Gilla

Kommentera

