snurrigtdotcom

A great WordPress.com site

Varför står tågen stilla? GDs ansvar!

Ytterligare en reflektion jag gjort om postmodern okunnighet kombinerad med kvartalsekonomi är hur det kommer sig att tågen inte går.

Vad som utlöst detta är naturligtvis kaoset som uppstod vid urspåringen av ett godståg i veckan, (tänk om det varit ett X-2000 tåg!) och den återkommande osäkerheten i tågens tidtabeller.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så dikteras Sverige idag av ett tänkande som premierar ungdomlig entusiasm spetsad med brist på erfarenhet och kunskap. Med den tvärpolitiska rådande normen befästes detta som manifesterat kunskapsförakt i skolan och i arbetslivet ges detta uttryck som åldersdiskriminering med satsning på lättstyrda ungdomar och med utfasning och avtalspensionering av erfarna äldre! Alla de som skriker på tidiga pensionsavgångar för att säkra arbetstillfälle för yngre har inte en susning om vilka konsekvenser detta skulle medföra. Endast om man med en dåres envishet kan påvisa att yngre har mer kunskap och erfarenhet än äldre så är denna modellen plausibel och utvecklande.

Man kan fråga sig var åldersgränsen för kunskap går? Jag menar när i livet minskar kunskapen och erfarenheten? Vid 18? 25? 38? 45? Med säkerhet kan det klargöras att gränsen går just där i livet som den uttalande personen just då råkar befinna sig. Märkligt eller hur? Jag vet eftersom jag själv gått igenom alla faserna. Ropat på avgång av gubbarna i riksdagen så att vi 17-åringar kunde få visa hur verkligheten egentligen såg ut. Eller väntade på pensionärsavgångar i karriären så att den ungdomliga entusiasmen fick flöda fritt. (Yes; been there, done that! BTDT) Men som tur var fanns det också en naturlig respekt för erfarenhetsgrundad kunskap som höll oss i schack. Det finns inte nu när hela livet skall vara som ett dagis, och ungdom är det enda som räknas i Sverige.

Så poängen är alltså att om en äldre erfaren driftledare säger att den åtgärden som ekonomerna förespråkar inte fungerar eftersom erfarenheten säger att tågen inte kommer att gå då. Den erfarenheten kommer att ersättas av en yngre oerfaren driftledare som mycket väl kan tänka sig införa (tokiga) systemförändringar. Detta gör att ursprunget till det bristfälliga förslaget kan dra sig ur allt ansvar, vilket ju är det väsentliga eftersom lönen inte kommer att påverkas. Inte negativt i alla fall.

I fallet med det urspårade godståget så var ju skadan på rälsen inrapporterad och registrerad men någon i ansvarskedjan ansåg inte det var något att åtgärda akut. Det finns alltså en rutin i företaget som gör att incidentrapporteringen kan avbrytas av någon som tycker så. Om man i ledningen inte ser något fel i detta bör styrelsen i Trafikverket noga överväga om inte hela ledningen bör bytas ut. I varje fall GD. En GD som inte klarar av sitt ansvar skall inte vara kvar!

I alla verksamheter krävs det erfarenhet och det krävs att den erfarenheten klarar av att stå på sig när de förenklande kunskapsföraktande kvartalsekonomiska nedskärningar uppkommer.

Det hade varit enkelt att härvidlag skylla ansvaret på ekonomiavdelningarna som oftast är de som kommer med förslagen. Detta är fel tycker jag eftersom förslagsställarna gör helt rätt att testa även ogenomförbara förslag. Den öppenheten måste finnas! Men, när förslagen inte får motstånd eller ifrågasätts av rädsla för repressalier, då är det ett ledningsfel som inte får upprepas. Att en GD kan dra sig ur ansvaret ger inget större hopp om att det skall bli bättre i framtiden.

Jag har själv varit i situationen att få svara nej på frågor från marknadsavdelningen om vår utrustning var kompatibel med vad de hade för avsikt att sälja till kund. Ingen ifrågasatte rättigheten att fråga, ingen ifrågasatte att få höra sanningen och framförallt, ingen framförde önskan om att man borde ha mer medgörliga medarbetare på avgörande platser i verksamheten.

Jag har själv suttit i företagsledningen i ett mycket framgångsrikt företag med miljardomsättning. Bakom det hela stod en mycket erfaren storföretagsledare, en entreprenör med bakgrund som civilekonom. Han brukade citera en av sina mentorer också han legendarisk företagsledare med följande:

Ett slag eller ett krig kan aldrig vinnas vid kamrersbordet men det kan mycket väl förloras där!

De moderna företagsstrategierna som florerar framförallt inom det offentliga och inom media (läs public service) är med sitt förakt för kunskap och erfarenhet fullständigt obegripliga. Men jag antar att detta kompenseras av att ingen i ledningen någonsin behöver ta ansvar utan kan bara lugnt se sin lönestege öka.

”Vi tar detta till oss”, ”Vi kommer att se över våra rutiner”! Har ni hört detta nån gång tidigare? Man satsar oerhört mycket pengar på medieträning av ansvariga företrädare men inget på praktiskt ledningsarbete verkar det som. Det är ”damage control” före ”damage avoidance ” för man pratar ju förstås engelska på dessa internationellt hållna kurser. (BTDT!)

På detta sätt ersätter man den förevarande mångfalden med institutionaliserad enfald. Låt de ungdomliga idéerna sprudla och frodas, det är en nödvändighet att dessa inte stoppas. Men byt inte ut erfarenhetsmässig kunskap mot ungdomlig entusiasm!

 

 

Advertisements

Single Post Navigation

4 thoughts on “Varför står tågen stilla? GDs ansvar!

  1. Maos kulturrevolution och Khmer Rouges utrensning av intellektuella, utbildade och annat kompetent folk som i sin ersattes av unga outbildade (och därmed ”icke-korrumperade”) är fortfarande aktuella exempel på hur det kan gå när enfald och ideologisk rättrogenhet premieras över kunskap och vetenskap.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_revolution#.22Educated_Youths.22
    http://en.wikipedia.org/wiki/Khmer_Rouge#Crimes_against_humanity

    Gilla

  2. Mycket bra exempel även om de ligger på extremen. Hur som helst är det inte i många samhällen som likt det nuvarande svenska föraktet för erfarenhetsrelaterad kunskap varit så tydligt. För kunskap överhuvudtaget. Det allra tydligaste exemplet kan studeras genom att lyssna till radioutsändningarna i de olika kanalerna. Maken till infantilt pladder som riktar sig till en outbildad och framförallt omogen publik hittar man inte. Och därmed antar jag min roll som Old Grumpy Man!

    Gilla

    • Kristian on said:

      Bra så!
      Finns det plats på gnällbänken för fler? Det torde vara någon av oss som kan tillräckligt med snickeri eller hållfasthet.

      Gilla

      • Inga problem, här finns många med erfarenhet av klagomurar och hur dessa konstrueras. Passa på nu medan kunskapen finns.
        Lådor för ömma tår har vi inte funnit någon som har erfarenhet av men det finns avancerade alldeles nystartade utbildningar i detta gebit som rekommenderas 😉

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: