snurrigtdotcom

A great WordPress.com site

Åter dags med recension. Nu gäller det Nour El-Refai.

Brasklapp: Tycker ni detta inlägg verkar obehagligt så starta läsningen nedifrån 😉

En av de mest diskuterade och med oerhört spridda omdömen försedd personlighet är Nour El-Refai. För mig verkar omdömen om Nour vara polariserade i dels det främlingsfientliga, rasistiska och kvinnofientliga hatet dels det uppbackande stödet från feministfeminister som fått misandri till frukost sedan barnsben. Det vill säga ett (upplevt) oresonligt hat och ett för balansens skull feministiskt stöd med inslag av hat mot hatarna.

Kan man inte få lov att ställa sig däremellan och säga Nour, du är min favorit och du skall veta att vi är många som gillar dig skarpt. Vi anser att du är stark, självständig och humoristisk till den grad att det ultrafeministiska stödet för dig ter sig mest som overkill. Kanske till och med lite patetiskt. Nämligen, är man kompetent och säker på det man gör känns det som väldigt överambitiöst att agera stödtrupp och peppa. Ungefär som att påla under Kebnekajse för att inte berget skall trilla.

När jag först rejält uppmärksammade Nour El-Refai var när hon var värd i sitt eget sommarprogram i P1 2009. Tidigare hade hon varit med i olika produktioner som jag uppenbarligen lyckats missa.  Dock inte den version av Melodifestivalens svenska uttagningar 2008 där hon agerade reporter. I programledarteamet som leddes av Kristian Luuk fanns då också komikern Björn Gustafsson. Medan Nour fick erhålla mycket kritik för sin insats så hyllades Björn Gustafsson gränslöst. Hans succé var gjord, ingenting kom på andra plats.

De program som jag såg av Melodifestivalen 2008 gjorde naturligtvis också mig medveten om Björn Gustafssons geni. Jag såg dessutom Nours reportage och tyckte dessa var bra. För mitt liv kunde jag inte förstå den kritik som utdelades eller egentligen vad kritiken gällde. Men det var mot Nour den utdelades.

När jag sedan lyssnade till sommarprogrammet där Nour till stor del uppehöll sig vid hur hon uppfattade all kritik i just programmen 2008 var det fascinerande och starkt. Hon hade uppenbarligen tagit kritiken mycket hårt och var tvungen med bearbetning för att ruska den av sig. Man kan ana lite bitterhet.

Jag såg sedan Nour i  Spanska Flugan, en uppsättning av Peter Dalle som tillsammans med underbara Susanne Reuter satte ribban för skådespeleriet. Bland annat för Per Andersson och Nour El-Refai. Båda var fantastiska i sina roller.

Jag visste därmed, fick det bekräftat, hon är proffs och mycket bra den där Nour.

Nu är det samma kör igen med Melodifestivalen 2014. Nour är programledare tillsammans med Anders Jansson. Kritik i massor men jämnt fördelade mellan Nour och Anders. Vad är det med folk? Jag skall erkänna att programmet är inte min favorit men av någon anledning har jag sett de två redan sända avsnitten. Behållningen är att Nour och Anders gör ett utmärkt jobb.

Nour, jag vänder mig direkt till dig nu, det enda jag har emot dig är ditt ursprung. Lund, Västra Fäladen vad fan e de? Är du säkert inte från Malmö?

Sen slår det mig plötsligt. Tänk om uppskattningen inte är ömsesidig? Tänk om det är mig hon menar när hon uttrycker förakt för män? Eller att det är mig hon menar när hon beskriver män som as? Var är felet? Vems människosyn är det fel på?

Jag är ju inte feminist, jag skulle aldrig stödja en attityd som påstår att alla män ingår i en våldtäktskultur, misshandlar och startar krig. Vilka kriterier skall uppfyllas för mig och mina manliga bekanta, söner och bröder, för att vi skall undgå pekpinnarna och föraktet? Vad har Anders Jansson fått skriva för affidavit för att undgå spe? Är han månde kastrerad?

Nähä!

Single Post Navigation

4 thoughts on “Åter dags med recension. Nu gäller det Nour El-Refai.

  1. Pelle2 on said:

    Tycker väl också att Nour är ok.
    Det enda jag har emot henne är de två tillfällen när hon blottade sig i Stockholm och menade på att det var normbrytande humor.
    Hade en man gjort något liknande så skulle han ha kallats för gubbslem och svin mm. Inte för att jag bryr mig om ifall hon blottar sig men jag kan inte ställa upp på dom dubbla måttstockarna för humor som feministerna driver.

    Gilla

  2. Nour är ok kan jag tycka men hennes tvångsmässiga mansförakt i opportun feministisk anda är inte min stora förtjusning precis.

    Gilla

  3. Pelle2 on said:

    Hade glömt bort hennes manshatiska uttalanden och dom köper jag naturligtvis inte heller..

    Gilla

  4. Men hon får gärna störa min vardag ändå.

    Gilla

Kommentera

