snurrigtdotcom

A great WordPress.com site

Ett stort tack för insatsen!

Jag som alla andra i Sverige inväntar tålmodigt Löfvens regeringsbildning i detta parlamentariskt svåra läge. Intresset surrar kring ministerposterna, vem skall besätta vad i form av poster i de olika departementen. Stor fråga.

Samtidigt tänker jag på minnen ifrån en annan valrörelse, när Socialdemokraterna tog över från borgarna i valet 1982. I valet fanns en huvudfråga som gällde löntagarfonder. I socialdemokraternas Sverige skulle makten över produktionen övertas av arbetarna genom instiftande av de så kallade löntagarfonderna. Utredaren Rudolf Meidner hade ett färdigt förslag som S-komgressen ”baxade” till riksdagen för avgörande. Inte många gillade förslaget. Facket, ja. Men sossarna i stort, nej. Det gällde att skaffa stöd.

Under denna tid var jag fackligt aktiv inom ett TCO-förbund. Jag var på kongresser och allt hej och hå som hör till. Talare var ofta TCO-chefen Lennart Bodström (ja advokaten Thomas far,) som var i min mening fullständigt renons på engagemang i sina tal. (Till skillnad från transport ordförande Hans Ericson som var trollbindande och som lyckades orsaka en av de största fackliga skandalerna i svensk historia.)

Med andra ord, jag var hyfsat insatt.

När Lennart Bodström helt plötsligt inför valet 1982 uttalar sitt och TCOs stöd för de föreslagna löntagarfonderna, ja då undrar jag, var i helvete fick han det ifrån! Det fanns inget beslut överhuvudtaget som han kunde stödja sig på. Hur fan kunde karln?

När han vid regeringsbildningen efter valet utnämndes till utrikesminister vaknade en misstanke. detta har jag gått och gnagt på länge. Som enda människan i världen! (Lite Ranelidskt kanske?)

Men, så, hörde jag en intervju med Pierre Schori i Sveriges Radio alldeles nyligen angående utgivningen av hans memoarer. En fråga löd: Blev du besviken över att inte bli utrikesminister efter valet 1982? Nä, säger Schori, befattningen gick till Bodström med motivering enligt Palme, som tack för hans stöd!

Vad ända in i helvete? Pierre Schori bekräftar de misstankar jag haft hela tiden.

Jag har varit i utlandet under tiden omedelbart före detta val 2014 och fram till två dagar efter valet. Jag har ändå följt det ganska noga. Så blir jag varse att Eva Hamilton sagt upp sig från VD -jobbet på SVT men jag vet tyvärr inte när, men i samband med valet.

Så tänker jag, nästa kulturminister kanske kommer att heta Eva Hamilton? Som tack för hjälpen, inte hennes utan hennes stabs och medarbetares. En slags Bodström-effekt!

Jag vet vad ni tänker. Man inbillar sig så mycket.

Låt mig vakna upp ur mardrömmen.

Nu!

Single Post Navigation

One thought on “Ett stort tack för insatsen!

  1. Kristian on said:

    Visst hade det varit trevligt om det vore ”Yes, Minister” och inte ”House of Cards.”

    Gilla

Kommentera

