snurrigtdotcom

A great WordPress.com site

En stad av nästan Göteborgs storlek.

 

Jag läser idag Anders Lindbergs artikel i Aftonbladet om rasister som vill prata volymer i asylinvandringen. Jag läser också Johan Westerholms krönika om vem dessa är.

Jag undrar hur båda kan ha rätt? Vad gör Anders Lindberg i sitt liv som skall förenkla för Sverige att ta emot hundratusen asylflyktingar per år? Mer än att peka ut andra som rasister?

Jag tänker här ställa en fråga jag närt sedan en tid. Baserat på otillräcklig kunskap som min fråga är, hoppas jag genom era kunskaper få tillrättalagt saken.

Migrationsverket spår en asylinvandring under de kommande fyra åren på runt 400.000 personer. Med anhöriginvandring medräknad.

Bara för hanteringen och handläggning på Migrationsverket kommer detta att uppskattningsvis kosta fyttrtioåtta miljarder kronor under denna tid.

400.000 människor, inte ens jag kan skriva ut det i bokstäver, är många människor. En stad i storlek mellan Malmö och Göteborg ungefär. På en höft.

Även om de anlända kommer att fördelas ut på olika kommuner kommer det att vara krav på ny infrastruktur, vägar, kommunikationer, el, tele, vatten och avlopp. För en stad som kommer att bli Sveriges tredje största i storlek. Dessutom skall det arrangeras vård skola och omsorg för en hel stad. Hur många poliser behöver en stad av denna storlek? Rättsväsende? Har man dessutom planer på att det skall vara bekostat av interna skatter på inkomster av privat verksamhet, så kommer det att bli bland de största arbetsgivarna i världen som skall skapa dessa jobb. Men det kommer att gå, det har Anders Lindberg på Aftonbladet konstaterat.

Bra!

Vad kostar det att driva en stad i Göteborgs storlek? Jag kan meddela att det kostar, trots egna inkomster och skatteintäkter, fyra och en halv  tilläggsmiljarder för Malmö stad att gå runt. Alltså fyra miljarder måste skjutas till för att Malmö skall gå runt. Pengar som genereras i andra kommuner.

Hur mycket behöver skjutas till för att den nya staden måste gå runt? Alltså en stad som inte har egna inkomster alls?

Jamen, kan jag höra, de fördelas ju ut på alla kommuner? Kommer kostnaden då inte att bli samma? Fast fördelad lite annorlunda. Att det skulle bli billigare finns det ingen anledning att tro.

Det enda som skulle kunna bli billigare är att man som i andra länder, upprättar flyktingläger, inhägnade med vakter. Utan vatten, avlopp, el, och värme för att inte tala om avsaknad av kommunikationer, vård skola och omsorg.

Så kommer vi inte att göra i Sverige, så vill ingen av oss göra med dem som kommer hit. Då blir det bara att betala kalaset. Vi har ingen annan utväg. Frågan är bara var vi skall ta pengarna ifrån?

Det är faktiskt inte nog med att vi har en stad som är rikets tredje största och som de första året inte kan försörja sig själv. De måste dessutom integreras för stora pengar. Lära sig systemet, lära sig språket. Det kommer att gå, det har vi redan visat. Bra!

Och detta är bara för fyra år. Tänk om det fortsätter efter detta med samma intensitet?

Antalet ankommande flyktingar är såklart väldigt osäkert men kan dessutom ytterligare utökas med något hundratusen om våra besökande EU-migranter blir varse att de kan söka asyl i Sverige och under den utredningstid som asylärenden tar, leva på statens bidrag i statliga baracker. De får, om jag förstår det rätt, inte bidra alls med något arbete.

Men som sagt jag ställer frågan, är det någon som kan förklara för mig om det finns något att oroa sig för, att allt blir bra, bara vi höjer skatten?

Jag undrar!

 

 

Single Post Navigation

2 thoughts on “En stad av nästan Göteborgs storlek.

  1. Regeringen och integrationen 🙂

    Gilla

Kommentera

